Module Handbook

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Module INF-00-48a-M-2

Sociology (M, 10.0 LP)

Module Identification

Module Number Module Name CP (Effort)
INF-00-48a-M-2 Sociology 10.0 CP (300 h)

Basedata

CP, Effort 10.0 CP = 300 h
Position of the semester 1 Sem. in WiSe/SuSe
Level [2] Bachelor (Fundamentals)
Language [DE] German
Module Manager
Lecturers
Area of study [SO-SOZ] Sociology
Reference course of study [INF-82.B16-SG] B.Sc. Socioinformatics
Livecycle-State [NORM] Active

Courses

Type/SWS Course Number Title Choice in
Module-Part
Presence-Time /
Self-Study
SL SL is
required for exa.
PL CP Sem.
2V SO-09-2.1003-K-1
Introduction to Sociology
P 28 h 122 h
K-Schein
- no 5.0 WiSe
2V SO-09-11-1000-K-1
Einführung in die Sozialstrukturanalyse
WP 28 h 122 h - - PL1 5.0 SuSe
2V SO-09-11-1050-K-1
Soziologische Handlungs- und Entscheidungstheorie
WP 28 h 122 h - - PL2 5.0 SuSe
  • About [SO-09-2.1003-K-1]: Title: "Introduction to Sociology"; Presence-Time: 28 h; Self-Study: 122 h
  • About [SO-09-2.1003-K-1]: The study achievement [K-Schein] proof of successful participation in written examination must be obtained.
  • About [SO-09-11-1000-K-1]: Title: "Einführung in die Sozialstrukturanalyse"; Presence-Time: 28 h; Self-Study: 122 h
  • About [SO-09-11-1050-K-1]: Title: "Soziologische Handlungs- und Entscheidungstheorie"; Presence-Time: 28 h; Self-Study: 122 h

Examination achievement PL1

  • Form of examination: written exam (Klausur) (60-90 Min.)
  • Examination Frequency: each summer semester
  • Examination number: 39025 ("Sociological theory of action and choice")

Examination achievement PL2

  • Form of examination: written exam (Klausur) (60-90 Min.)
  • Examination Frequency: each winter semester
  • Examination number: 39026 ("Einführung in die Sozialstrukturanalyse")

Evaluation of grades

The grade of the module examination is also the module grade.


Contents

In der Vorlesung werden die Grundlagen der empirisch-analytischen Soziologie vermittelt und auf elementare soziale Prozesse und Phänomene angewendet. Um eine Erklärung kollektiver Phänomene zu ermöglichen, wird in dieser Vorlesung ein Makro-Mikro-Makro-Modell verwendet. In diesem Modell werden kollektive Phänomene als (unintendierte) Folge individuellen Handelns verstanden und das Handeln der Akteure gleichzeitig an gesellschaftliche Strukturen gekoppelt.
  • Soziologische Fragestellungen
  • Anthropologische Grundlagen
  • Modell soziologischer Erklärung
  • Analyse sozialen Handelns/Handlungstheorien
  • Institutionelle Ordnungen und Opportunitäten
  • Analyse strategischer Situationen/Spieltheorie
  • Kollektives Handeln
  • Soziale Normen
  • Kultur und Sozialisation
  • Tausch und Markt
  • Macht und Herrschaft
  • Soziale Ungleichheit
  • Sozialer Wandel
  • Theorien, Konzepte und empirische Ergebnisse der Sozialstrukturanalyse:
  • Bevölkerungsstruktur und -dynamik
  • Lebensformen und Familie
  • Bildungssystem und Bildungschancen
  • Erwerbstätigkeit
  • Soziale Ungleichheit und soziale Mobilität • Erwerbseinkommen und Armut
  • Sozialkapital und soziale Netzwerke
  • Gesellschaftsvergleich
  • Sozialer Wandel
Modell soziologischer Erklärung
  • Analyse sozialen Handelns/Handlungstheorien
  • Soziale Normen
  • Kultur und Sozialisation
  • Institutionelle Ordnungen und Opportunitäten
  • Theorien der rationalen Wahl
  • Dual Process Theorien
  • Handlungsroutinen, Situative Cues und Frames, Habitus
  • Analyse strategischer Situationen/Spieltheorie
  • Kollektives Handeln
  • Mikro- und Makroerklärungen

Competencies / intended learning achievements

The students...
  • recognise sociological problems and apply sociological theories to the analysis of social facts,
  • deal with the main approaches to explaining social action,
  • determine the way in which social orders regulate the coexistence of people,
  • discuss how social phenomena (such as social norms, social inequality or power and domination relations) arise as often unintended consequences of their actions,
  • also learn to distinguish between sociological theories at the macro and micro levels, to assess them comparatively and to use them to explain and predict social events,
  • know social structures of societies, especially the social structure of Germany,
  • recognise and assess the methodological problems and prerequisites of social structure analysis,
  • use the central theoretical perspectives, terms and explanations of the social structure of societies to systematically describe social phenomena,
  • research in the most important public data sources and in current social science studies that are used to describe the social structure of Germany

Literature

Esser, Hartmut (1993): Soziologie: Allgemeine Grundlagen. Frankfurt: Campus.

Dieses Buch ist verpflichtend anzuschaffen!

Klein, T. (2016). Sozialstrukturanalyse: Eine Einführung. UTB, 2. Auflage.
Hastie, Reid und Robyn M. Dawes (2010): Rational Choice in an Uncertain World. The Psychology of Judgement and Decision Making. Los Angeles: Sage.

Kahnemann, Daniel (2014): Schnelles Denken, langsames Denken. München: Pantheon.

Requirements for attendance (informal)

None

Requirements for attendance (formal)

None

References to Module / Module Number [INF-00-48a-M-2]

Course of Study Section Choice/Obligation
[INF-82.B16-SG] B.Sc. Socioinformatics Psychology and Society [WP] Compulsory Elective