Course SO-18-22.9800-K-6
Menschenrechte und Menschenrechtsbildung (2S, 6.0 LP)
Course Type
SWS | Type | Course Form | CP (Effort) | Presence-Time / Self-Study | |
---|---|---|---|---|---|
2 | S | Seminar | 6.0 CP | 28 h | 152 h |
(2S) | 6.0 CP | 28 h | 152 h |
Basedata
SWS | 2S |
---|---|
CP, Effort | 6.0 CP = 180 h |
Position of the semester | 1 Sem. |
Level | [6] Master (General) |
Language | [DE] German |
Lecturers | |
Area of study | [SO-POL] Political Science |
Livecycle-State | [NORM] Active |
Possible Study achievement
- Verification of study performance: proof of successful participation in written examination
- Examination number (Study achievement): 38330 ("VL: Fachdidaktisches Seminar")
- Details of the examination (type, duration, criteria) will be announced at the beginning of the course.
Possible Study achievement
- Verification of study performance: continuous and active participation in the courses
- Examination number (Study achievement): 38330 ("VL: Fachdidaktisches Seminar")
- Details of the examination (type, duration, criteria) will be announced at the beginning of the course.
Possible Study achievement
- Verification of study performance: homework
- Examination number (Study achievement): 38330 ("VL: Fachdidaktisches Seminar")
- Details of the examination (type, duration, criteria) will be announced at the beginning of the course.
Possible Study achievement
- Verification of study performance: essay
- Examination number (Study achievement): 38330 ("VL: Fachdidaktisches Seminar")
- Details of the examination (type, duration, criteria) will be announced at the beginning of the course.
Possible Study achievement
- Verification of study performance: seminar paper
- Examination number (Study achievement): 38330 ("VL: Fachdidaktisches Seminar")
- Details of the examination (type, duration, criteria) will be announced at the beginning of the course.
Contents
Was haben die Kategorien „Rasse, Klasse, Geschlecht“ mit Politischer Bildung zu tun? Was meint „Intersektionalität“,was meint „Othering“, welche Ansprüche formu-lieren diese Ansätze an Bildungsprozesse? Im Seminar wird der Ansatz der „Intersektionalität“ und der Ansatz der „Diskriminierungskritik“ als Analyse- und Reflexionsperspektive für Forschung und (politische) Bildungspraxis diskutiert. Die Diskussion und Reflexion von Texten und das Ausprobieren von methodischen Übungen soll die Auseinandersetzung mit dem Themenfeld anregen und eine kriti-sche (Selbst)Reflexion und Positionierung ermöglichen.
Literature
Bei Vorankündigung der LV im KIS.
Registration
Anmeldung über Onlineverfahren.
Requirements for attendance (informal)
None
Requirements for attendance (formal)
None
Notes on the module handbook of the department Social Sciences
Die offiziellen Modulhandbücher finden Sie unter https://www.sowi.uni-kl.de/studium/ .