Module Handbook

  • Dynamischer Default-Fachbereich geändert auf MAT

Course MAT-20-20-K-5

Didactics of Analysis (2V, 3.0 LP)

Course Type

SWS Type Course Form CP (Effort) Presence-Time / Self-Study
2 V Lecture with integrated exercises 3.0 CP 28 h 62 h
(2V) 3.0 CP 28 h 62 h

Basedata

SWS 2V
CP, Effort 3.0 CP = 90 h
Position of the semester 1 Sem. irreg.
Level [5] Master (Entry Level)
Language [DE] German
Lecturers
Area of study [MAT-EDU] Mathematics (B.Ed./M.Ed.)
Livecycle-State [NORM] Active

Possible Study achievement

  • Verification of study performance: proof of successful participation in the exercise classes (ungraded)
  • Details of the examination (type, duration, criteria) will be announced at the beginning of the course.

Contents

  • Zugänge zum Grenzwertbegriff bei Folgen;
  • Zugänge zur Differentialrechnung und deren Deutung;
  • Ableitungsfunktionen in Anwendungen;
  • Kurvendiskussion und deren Bedeutung im Unterricht angesichts leistungsfähiger Software;
  • Zugänge zum Integralbegriff und deren Deutung;
  • Hauptsatz der Differenzial- und Integralrechung im Unterricht;
  • Stammfunktionen in Anwendungen;
  • Fragen zur Fachleistungsdifferenzierung;

Literature

  • U.-P. Tietze, M. Klika, H.-H. Wolpers: Mathematikunterricht in der Sekundarstufe II, Band 1: Fachdidaktische Grundfragen, Didaktik der Analysis,
  • R. Danckwerts, D. Vogel: Analysis verständlich unterrichten,
  • B. Blum, G. Törner: Didaktik der Analysis.

Materials

Further literature will be announced in the lecture; Exercise material is provided.

Registration

Registration via the online administration system URM (https://urm.mathematik.uni-kl.de)

References to Course [MAT-20-20-K-5]

Module Name Context
[MAT-20-20LBBS-M-5] Teaching Methodology in Mathematics (Master BBS) WP: Obligation to choose in Obligatory-Modulteil #B (Compulsory Elective Courses) 2V, 3.0 LP
[MAT-20-20L-M-5] Teaching Methodology in Mathematics (Master Gym, RS) WP: Obligation to choose 2V, 3.0 LP